Plánování je základ úspěchu: jak na vlastní cashflow tabulku

Mít dobrý přehled o vlastních penězích je základ úspěchu, a nemusíme se bavit zrovna o investicích. Dneska si ukážeme, jak se v tom ještě o kousek zlepšit díky cashflow tabulce. Naše Eva si ji vytvořila v době, kdy se pouštěla do prvních investic. Dneska vás s ní naučí pracovat.


Před lety jsem si koupila si investiční byt a potřebovala jsem naplánovat, kdy nejdřív zvládnu zaplatit faktury za rekonstrukci. K tomu jsem si ale musela propočítat, kolik budu posílat bance na hypotéku a kolik mě prostě stojí žít. Díky pochopení cashflow jsem zjistila, že si všechno zvládnu naplánovat chytře a rychle. Když rekonstruujete byt, potřebujete ho totiž taky rychle pronajmout.

Pokud máte dobrý přehled o tom, kdy vám na účet dorazí peníze a kdy z něj odcházejí, zvládnete mnohem přesněji plánovat výdaje a investice. A nejen “na teď” nebo do příští výplaty, ale klidně na půl roku nebo na rok dopředu. Když si otevřete tuhle vzorovou tabulku, hned vám bude jasné, o čem je řeč. V první záložce najdete vzorové cashflow – jen ať víte, jak to má vypadat. V druhé záložce objevíte čistou tabulku, do které můžete rovnou psát. Uložte si kopii dokumentu na svůj disk a pusťte se do vyplňování.

Krok č. 1: sečíst všechny peníze

První krok je rozhodně vyplnění součtu všech peněz, které máte. Číslo zapište do řádku 4. Sečtěte příjmy na všech účtech, ale i hotovost, kterou najdete v peněžence (kasičce, prasátku). To je vaše startovací čára, podle toho se tabulka začne počítat. Ideální je začít první den v měsíci. Možná vás napadne, co dělat, když není začátek měsíce? Zatím se tím tolik netrapte, zkuste číslo přibližně odhadnout nebo se mrkněte do výpisu z účtu. Pokud vám to políčko “Celkem k dispozici na konci měsíce” nevyjde úplně přesně, první den příštího měsíce si do řádku 4 zapíšete přesný součet vašeho jmění a začnete znovu a tentokrát už přesně. 

Krok č. 2: doplnit příjmy

Do části Příjmy vyplňte všechny peníze, které vám v daný měsíc přistanou na účtu. Do listopadových příjmů ze zaměstnání tak budete zapisovat částku, kterou vám zaměstnavatel pošle za práci v říjnu. Pokud podnikáte a máte klienty, úplně stejně doplníte další druhy příjmů. Pokud máte investiční byt, nezapomeňte vyplnit příjmy z nájmu. Klidně si přidejte další řádky. Myslete na všechno, za co dostanete peníze. I když to bude příspěvek od rodičů nebo prodaná bunda na Vinted. 

Krok č. 3: doplnit výdaje

Nejprve se zaměřte na Pravidelné (fixní) výdaje. Vzpomeňte si na všechno, co pravidelně platíte – nájem, paušál, ale i multisportku. Řádek 32 vám pak prozradí, kolik vám stoprocentně zmizí z účtu každý měsíc. 

Variabilní výdaje jsou už trošku míň předvídatelné a často se mění. Jeden měsíc nikam nejedete a ušetříte za benzín nebo lístky na vlak, jindy jedete na několik víkendových výletů. To všechno patří právě do variabilních výdajů. Můžete je zkusit odhadnout a pak si zpětně každý měsíc útratu dopočítat. Já třeba používám odhady, dohledávat každé kafe a sčítat účtenky z nákupů by mě stálo roky života. Pokud je detailista vaše druhé jméno, klidně si i variabilní výdaje na konci měsíce zpětně sečtěte. Nezapomeňte si přidat řádky, pokud toho měsíčně platíte víc.

Krok č. 4: investice

V části Investice je fajn plánovat, kolik si například zvládnete odkládat do cenných papírů nebo kolik zvládnete mikroinvestovat u nás v INVESTOWN. Já si tam přidávám i náklady spojené s investičním bytem. Třeba právě tu rekonstrukci nebo nákup vestavné skříně. Patří tam všechno, co se vám časem zhodnocuje nebo co si odkládáte na budoucnost. 

Krok č. 5: kolik mi zbyde?

Už jsme skoro v cíli! Čekají nás poslední, ale zato nejdůležitější části tabulky. Žádné vyplňování už nepřijde, tohle všechno totiž tabulka počítá sama. Řádek 5 vám ukazuje celkové příjmy, řádek 6 potom všechny měsíční výdaje. Klíčová Bilance znázorňuje, jestli a o kolik jste v tom konkrétním měsíci v plusu nebo v mínusu. A hned pod ní vidíte odhad toho, jak na tom budete na konci měsíce. Tadá!

Krok č. 6: co s nepřesnostmi?

Je konec měsíce a vám částka na účtu nesedí s odhadem v tabulce? Pokud si nezapisujete výdaje na korunu přesně, vždycky objevíte nepřesnosti. Když to budou malé rozdíly, netrapte se tím. Jsou v řádech tisíců? Raději zkuste dohledat, kde se stala chybička. Třeba jste na nějaký výdaj zapomněli. Ptáte se, jak si s nepřesností v tabulce poradit? Pokud jde o malé rozdíly, stačí do řádku 4 na začátku měsíce vepsat součet toho, co máte dohromady v hotovosti a na účtu. S novým měsícem tak vlastně začnete znovu a přesně.

Plánování je základ úspěchu

Pečlivě vyplněná cashflow tabulka je základ úspěchu každého začínajícího investora. Díky ní budete mít vždycky přehled o tom, jak bude vypadat váš účet na konci měsíce, kolik zvládnete (mikro)investovat a nebo co si ještě můžete dopřát. Teď máte nastartováno a už zbývá se k ní jen pravidelně vracet a srovnávat ji s realitou 🙂